SCRC Pardubice

Přejít na obsah

Hlavní nabídka

The Stig

Rozhovory / Interviews

POVÍDAL SI S NÁMI



T H E     S T I G



Někdo říká, že se narodil s ovladačem v ruce. A jiní zase, že má ve svém obytném karavanu postaveného prvního Bluekinga na světě. Co my víme určitě je, že se jmenuje The Stig.


Ahoj Stigu,

jsme rádi, žes mezi prací pro tu málo známou britskou televizi našel trochu času na rozhovor s námi. Je škoda, že Tě nevídáme na našich závodech, ale je zřejmé, že se Ti obtížně shání platný cestovní doklad a je tak lepší zůstat trčet na Ostrovech.  


Kdy a jak jsi začal s dráhovými modely? Kdo Tě k nim přivedl?
Bylo to někdy v roce 1960. Jak jsem se narodil, hned jsem chtěl testovat auta. Ale problém byl v tom, že mi nikdo nechtěl žádné opravdové auto svěřit. Prý jsem moc mladý a vypadám nevšedně. Tak jsem si řekl, že budu testovat alespoň modely. Vymyslel jsem tvar dráhy tak, aby na něm mohly modely jezdit co nejrychleji a postavil jsem první autodráhu toho dnes už nudně zobecnělého tvaru. Jméno jsi dal dráze podle své oblíbené filmové postavy z Avataru, krále těch modrých příšer. Takže když se vrátím k otázce, ke slot racingu mě přivedli majitelé továren na velká auta, z nichž mi nikdo nechtěl svěřit ani jedno opravdové auto na testování.


Dělal jsi předtím i jiné modely než auta?
Ne, žádné jiné modely než auta jsem nikdy nedělal a ani dělat nebudu. Auta jsou celý můj život.


Za který klub jezdíš nyní? Kolik klubů jsi vystřídal?
Od narození mě vlastní nějaká britská společnost, její jméno si nepamatuji, ale skládá se z nějakých tří písmen, něco jako ABC, ale tuším, že dvě písmena se opakují. No, a za tento tým musím i jezdit, oni mě totiž stále živí.


Tvůj automodelářský vzor? Největší podpora?
Mým vzorem je, vždy byl a vždy bude jenom The Stig.


Co byl Tvůj první model?
Na začátku jsem neměl ani pájku, ani cín, tak jsem si z kusu plechu, co jsme našel na smetišti, vybrousil pilníkem takový obdélníkový rámeček, přidal vodítko a motor, karoserii jsem si vyrobil z tlusté bílé folie, co jsem našel také na vrakovišti. Kola byla nabroušena z dámských plážových pantoflí. Problém byl v tom, že jak jsem na autodráze jezdil rychle, tak mi model stále vypadával z drážky. Tak jsem dva kusy té fólie nalepil i nahoru na karoserii, aby proudící vzduch tlačil model zpět do drážky. Strašně primitivní konstrukce, rozhodně jsem netušil, že to po mně zkusí i další blázni a budou to jezdit ještě za 50 let. Ale takoví jsou lidé. Strašně hloupí.


Jakou kategorii máš nejraději?
Wing car G7. Důvod je jasný. Dělám to od malinka a jsou to nejrychlejší modely, co znám.


Ve které kategorii nikdy nebudeš startovat a proč?
Nelíbí se mi pomalé kategorie, ale zatím jsem zkusil vše, co ve slot racingu vzniklo za dobu jeho existence. A myslím, že chci zkusit i vše ostatní, co bude následovat. Takže není nic, s čím bych nechtěl jezdit.


Jaká je Tvoje oblíbená dráha? Kde se Ti nejvíce daří? Kde se ti naopak nedaří?
Nejraději mám starý dřevěný Blueking, který je umístěný v karavanu zaparkovaném v Top Gear Technology Center v britském Worchesteru. Jezdím jen tam, takže to je právě ta dráha, na které se mi nejvíc daří i nedaří.


Kde bys chtěl mít novou autodráhu?
Samozřejmě bych jednu novou dal do svého karavanu ve Worchesteru. A další novou dráhu bych umístil do vstupní haly Buckinghamského paláce, aby si všichni, co přijdou na audienci ke královně mohli ty nudné hodiny čekání zpříjemnit nějakou kulturní zábavou.


Na které dnes již neexistující autodráze  by sis chtěl zajezdit?
Slyšel jsem, že existovala moc zajímavá autodráha kdesi v Čechách, snad na Praze 7. Měla to být moderní, rovná, osmiproudá dráha tvaru nějaké číslice se superklopenou zatáčkou, kterou jen šílenci mohli projet na plno. A měl se tam konat vytrvalostní závod, který kdo jednou vyhrál, byl navždy ve slot racingu legendou. Jenže prý už ta dráha bude brzy zrušena. Kdyby byla na prodej, zvážil bych její koupi.


Máš mezi závodníky nějakou přezdívku?
Říkají mi "Ochočený závodní jezdec". Ani nevím proč. Vždyť "The" je tak krásné jméno a "Stig" tak krásné příjmení. Na důvod přezdívky se musíte zeptat těch tří chlapíků z Top Gearu.


Co považuješ za svůj dosavadní nejlepší závod?
Nemohu jet na závod mimo Anglii, takže za poslední dobu se mi nejvíce podařilo na mistrovství světa v roce 2008 v Milton Keynes. Tam jsem byl požádán mým kamarádem Jamesem Cleavem, abych jel místo něho, protože on měl nějakou neodkladnou schůzku s nějakou blondýnkou v Londýně v Madame Tussaud´s. Tak jsem souhlasil, protože změnit podobu na Jamese není problém,  to si jen natáhnete na hlavu tašku s ušima a jdete na přejímku. Tehdy si pamatuji, že jsem vyhrál jak formulky, tak i plechovky, to jsem jel s nějakým mladíkem z Čech, co stále nosil čepici. Na malý a velký sporty se už ale vrátil z Londýna James, protože nenašel ani muzeum, ani tu blondýnku. Proto jsem musel najít jiného závodníka. Naštěství se nabídl nějaký začínající Fin, že prý zná Londýn dobře a noc s blondýnou místo nudného závodění jej nadchla. Tak jsem zbývající dva závody vyhrál s jinou taškou na hlavě. Byla to velká legrace.


Čeho bys rád v oblasti slot racingu dosáhl? Jakého závodu by ses chtěl zúčastnit?
Na internetu jsem jednou četl o závodu zvaném Persico. Docela to tam chválili, i když nikdo z těch, co závod odjeli, si nepamatoval průběh ani výsledky. Docela mě to zaujalo, to musí být ale vysilující závod.


Baví Tě více tvorba modelů nebo závodění s nimi? Stavíš si modely sám nebo na to máš své lidi?
Dělám obojí. Jak si modely stavím, tak s nimi závodím. Ale víc mě baví závodění, miluji rychlost.


Máš stále barevné zpracování modelů nebo je měníš? Jak vybíráš barvy na karoserii? Spolupracuješ s někým?
Moje modely jsou od počátku stejné. Používám jen jednu barvu pro úsporu hmotnosti a nejvíce se mi osobně líbí bílá. Ani nevím proč.


Jezdíš na závody do zahraničí?
Ne, nemohu, protože mi nevydali cestovní pas. Prý není možné se do pasu fotit v přilbě. Těžko se mi vysvětluje, že pod přilbou nic nemám a že člověk taky hlavu z krku nesundá. Je to u nás hrozná byrokracie ty úřady.


Co bys na našich závodech zlepšil?
Na můj vkus je tam málo klasické hudby, preferuji Beethovena a Chopina. Ty bych pouštěl během závodu stále dokola, moc to uklidní jezdce i nasazovače. Také bych do ceny startovného zahrnul vegetariánský oběd, abychom snížili počet trpících kuřat, krav a volů.


Technická dráha nebo Blueking?
Blueking


Sprint nebo vytrvalostní závod?
Sprint


Závod jednotlivců nebo týmová soutěž?
Závod jednotlivců. V týmové soutěži mi to vždycky někdo zkazí.


Jsi pověrčivý? Máš nějaké stále předstartovní rituály?
Pověrčivý rozhodně nejsem. Jen na start závodu nosím každou botu v jiné barvě, týden před závodem si nečistím přilbu, během warm upu si vždy vykloktám krk ústní vodou Listerine a těsně před startem si dám do úst pět žvýkaček Wrigley Spearmint. Jednou jsem měl u sebe jen čtyři žvýkačky a model jsem rozbil hned po startu.


Jezdí za Tebou na závody rodina či kamarádi?
Nemám rodinu, nemám přátele, takže ne.


Spíš na dráze nebo si objednáváš hotel?
Spím výlučně ve svém karavanu.


Co si o Tvém hobby myslí rodina, kamarádi, kolegové v práci?
Jeremy si myslí, že slot racing je úžasný, ale jen pro děti do sedmi let a pro seniory nad sedmdesát. Pro ostatní je to alternativní činnost, když jste sám a nemáte nikoho na sex. Richardovi se slot racing líbil do toho okamžiku, než pochopil, že autíčko nejede samo, ale že se musí ovládat přes ovladač. A jediný, komu se mé hobby líbí dosud, je James, neboť jemu se líbí všechno, co se nelíbí těm dvěma.  


Máš i jiné zájmy než modely aut?
Luštění kódů, seriál Vraždy v Midsomeru, film Avatar, dokument Star Wars, z hudby Beethoven, Smetana a Chopin.  


Co dalšího na sebe prozradíš?
Opravdu nejsem Michael Schumacher, to podezření mi hrozně zkazilo pověst. A také ještě na sebe prozradím, že moje levá prsní bradavka má stejný tvar jako závodní okruh na Nürburgringu.


Životní sen?
Vytvořit nový a rychlejší Blueking ve tvaru testovací dráhy Top Gearu a založit ještě rychlejší kategorii modelů než je G7 s označením G4S (Group for Stig). Pak už budu moci se slot racingem skončit.

Děkuji za rozhovor a přeji Ti mnoho dalších nejen modelářských úspěchů.

Doctor



Návrat na obsah | Návrat do hlavní nabídky